top of page
ערן שומרון

העקרונות שגיליתי על המסלול באסטוניה

עודכן: 23 בינו׳ 2022

בשבוע שעבר הייתי בטאלין אסטוניה.

לקחתי חלק בתחרות איש ברזל עם כ-17 ממתאמניי.

זה היה שבוע מורכב, במהלכו הכנתי את מתאמניי לתחרות יום אחר יום. בשבת למרחק המלא – 3.8 ק"מ שחייה, 180 ק"מ רכיבה ו 42.1 ק"מ ריצה ולמחרת, ביום ראשון, לחצי המרחק.


בפועל, השתתפתי בתחרות למרחק המלא, אך מכיוון שלא התחרתי בנסיון להשיג תוצאה טובה, אלא התרכזתי בליווי מתאמניי, זאת היתה הזדמנות מעולה לבחון במשך תקופה בת כמה ימים, כצופה, את הצורה בה הם מתמודדים עם תחרות כה מאתגרת ולבדוק מה ניתן ללמוד מזה על החיים שלנו, על העסקים אותם אנו מנהלים, על העקרונות שהופכים אותנו לאנשי ברזל.

מצאתי תשעה עקרונות שהופכים אנשים, כמוני וכמוך לאנשי ברזל ובסיכום התחרות אמרתי למתאמניי שמדובר באותם עקרונות וכללים הזהים לעקרונות ההופכים בעלי עסקים למצליחים.

רכזתי לפנייך את העקרונות בעיניי הופכים אדם מהיישוב לאיש ברזל, או לאיש עסקים מצליח.

עקרון ראשון: החלטה והתחייבות.

השלב הראשון והמהותי הוא קבלת החלטה. אין הכוונה לאמירה כלאחר יד ללא כל משמעות "בכוונתי להשתתף בתחרות איש ברזל", אלא להתחייבות לעבור תהליך משנה חיים.

בעל עסק מצליח ברגע שקיבל החלטה והתחייב להצליח.

הוא יקח הלוואות, אם צריך. יפתח חסכונות, יעזוב את מקום עבודתו הבטוח, יקח בעלי מקצוע ויועצים ככל שצריך, יודיע לבן.בת הזוג שבשנתיים, שלוש הקרובות הוא יבלה שעות רבות בעסק.

מדובר בהחלטה לא פשוטה שמחייבת בתשלום מחירים כבדים של כסף, זמן, ויתור על זמן איכות עם המשפחה וזמן פנאי.

כל אחד מהאנשים שחצו את קו הסיום באסטוניה, קיבל החלטה והתחייב.

הם שילמו מחיר כספי כבד- עלויות של תחרות כזאת – המלון, הטיסה האימונים וכד' מגיע לעשרות אלפי שקלים בתקופה של חצי שנה.

הם נאלצו לקום השכם בבוקר, הרבה לפני זריחת השמש.

בילו שעות רבות של אימונים בתנאים לא פשוטים על מנת להגיע ערוכים ומוכנים לתחרות.

כי אנשי ברזל מקבלים החלטות ומתחייבים להן.

עקרון שני- גישה אישית קובעת.

בתוך התהליך נתקל המתאמן המצוי במאות אירועים שמאתגרים אותו. אימונים שלא מתחברים, פאנצ'רים, פציעות ואירועים לא פשוטים שלא צפה קודם.

לא הכל הולך כמו שתכננו.

במסע לאסטוניה שלושה מתאמנים שלי פספסו קונקשיין, אבדו את האופניים ואח"כ לא מצאו את המזוודות שלהם עם כל הציוד לתחרות.

שנה של אימונים התנקזה לשלושה ימים שבהם הכל הלך הפוך.

כל אדם סביר היה מרים ידיים ומוותר על התחרות.

הם בחרו בגישה אחרת. בגישה של מה כן ניתן לעשות עם הבעיות שצצו.

את התחרות הם צלחו בהצלחה, למרות שיומיים קודם הכל נראה אבוד.

אם תשאלו כל בעל עסק מצליח, הוא יספר לכם שהשנים הראשונות היו מאתגרות מאד עד בלתי אפשריות.

כמות התקלות, האכזבות, הטעויות שעשה וחווה בעל עסק הן רבות.

היכולת לבחור גישה של כן היא שעושה את הבדל בין הצלחה וכשלון.

נייקי- חברת הספורט הענקית, בעשר השנים הראשונות שלה היתה על סף חדלות פרעון בכל שנה.

אמזון- הפסידה עשרות מיליוני דולרים מידי שנה וג'ף בזוס הצהיר מראש שהחברה תהיה הפסדית בעשור הראשון לקיומה.

כי המציאות היא אותה מציאות – אבל, אנשי ברזל בוחרים גישה של כן.

עקרון שלישי – הכנה

אנשי ברזל מתכוננים לתחרות במשך תקופה ארוכה.

זמן הכנה לתחרות למתאמן חדש יימשך למעלה משנה.

חשוב לציין כי ב 95% מהמקרים המתאמן יבוא עם רקע של כמה שנים נוספות בתחום.

ההכנה תכלול תוכנית אימונים מדוייקת ולרוב גם מאמן שילווה ויכוון.

ההכנה תכלול סימולציות שונות, ניסויים ותרגולים בציוד ובתוספי תזונה שונים.

הכל על מנת שביום התחרות המתאמן יהיה מוכן.

אחד ההבדלים בין הצלחה וכשלון בעסקים מצוי בשלבי ההכנה להקמת העסק.

בעלי עסקים שנכשלו – מעידים לרוב, כי הסיבות לכשלון מצויות בין הסיבות הבאות:

א. חוסר הכנה של משאבים כספיים מספיקים תזרימית להתנעת העסק.

ב. חוסר הכנה מבחינה יכולות מקצועיות בתחום העיסוק.

ג. חוסר הכנה בהכרת תחום העסק, מתחריו, הסיכונים וכיוצא בזה.

כי אנשי ברזל יודעים שעל המסלול יהיו הפתעות ואתגרים שאינם תלויים בהם ולכן הם עושים ככל יכולתם להיות מוכנים בדברים שבשליטתם.

עקרון רביעי- סביבה

איני מכיר הרבה אנשי ברזל שעשו את הדרך לגמרי לבד. הרוב המוחלט יעשה את תהליך ההכנה עם קבוצה נוספת של אנשים.

המעטים שלא יצטרפו לקבוצה, יבחרו שותף אחד נוסף או שניים למסע.

מדוע?

בגלל ההבנה שהקושי מצריך סביבה תומכת.

סביבה שברגעים הקשים תהיה שם בשבילך, תתמוך ותעודד.

לא תמצאו עסק מצליח שמבוסס על אדם אחד בלבד.

מהותו של עסק מצליח היא היכולת לייצר עבודה ופעילות לאנשים רבים ככל האפשר.

יצירת צוות גדול, וסביבה מנצחת בעסק מייצרת חשיבה רחבה יותר, יכולת קבלת החלטות טובה יותר ופרספקטיבה הרבה יותר ריאלית של המציאות.

היכולת לגדול ולהשיג תוצאות יוצאות דופן, היא הרבה יותר קלה כשהסביבה שלך היא כזאת.

כי אנשי ברזל – מקיפים את עצמם בסביבה של אנשי ברזל.

עקרון חמישי – משקל אישי מינימלי.

אנשי ברזל מגיעים לתחרות במשקל מינימלי ומדוייק.

הם יודעים שבתחרות כה ארוכה, לכל ק"ג עודף יש משמעות אדירה בעומס על הברכיים, בהכבדה על הביצועים.

רוב בעלי העסקים המצליחים באמת, התחילו את בניית החזון שלהם בתנאים לא תנאים של שימוש במשאבים דלים ביותר.

פיל נייט הבעלים של נייקי – שכר משרדים במחסן נטוש והשתמש בדלת עץ ישנה כשולחן.

אילון מאסק בתחילת דרכו שכר משרדים ששימשו אותו גם למגורים.

תחרות איש ברזל, כמו הקמת עסק, היא מרוץ ארוך הדורש שמירת משאבים מדוקדקת ומנוהלת.

כי אנשי ברזל מקפידים להסיר כל שומן עודף שעלול להכשיל אותם בדרך למטרתם.

עקרון שישי- ציוד

האימונים והתחרות לאיש הברזל מחייבים שימוש בציוד יעודי לנושא.

בהינתן שהשחייה במים קפואים, ירכוש המתאמן חליפת שחייה ועפ"י הצורך ישתמש גם בכובע וגרבי שחייה נגד קור. באסטוניה טמפרטורת המים נמדדה בין 17-18 מעלות והדבר הצריך מהמתמודדים להערך בהתאם.

מתאמן לתחרות איש ברזל ירכוש אופני כביש , עם גלגלים מהירים, שעון דופק, ביגוד ונעליים מתאימות וכד'.

האם זה אומר שלא ניתן לצלוח את התחרות ללא ציוד קצה?

וודאי שלא.

זה רק אומר שהדבר יקשה מאד על המתמודד בדרכו המאתגרת.

בעל עסק מצליח מתאים את עצמו ודואג לכל הציוד שיסייע לו להעניק שירות, או מוצרים בסטנדרטים ראויים.

אם מדובר בנותן שירות הזקוק לציוד מקצועי כנגר, או צלם וכד'.

בעל עסק מצליח, ישקיע את מירב המאמצים להצטייד בציוד מתאים.

בעל עסק מצליח יצטייד במערכות לניהול קשרי לקוחות, מערכות לניהול כספים ומערכות שיווק מתאימות ליעדיו.

כי אנשי ברזל משקיעים רבות על מנת בציוד המתאים ליעדים אותם הציבו לעצמם.

עקרון שביעי- נצמדים לנתונים

בעקרון הקודם ציינתי את חשיבות הציוד לאיש הברזל.

אחת הסיבות לצורך בציוד היא ההבנה שבתחרות יש ברזל, על מנת לא "להשרף" מוקדם מידי, על מנת לנהל את הכוחות בצורה חכמה ומאוזנת יש צורך בעבודה עפ"י נתונים אובייקטיבים ולא סובייקטיביים.

המשמעות היא שבשחייה איש הברזל יעבוד עפ"י דופק מסויים ולא יחרוג ממנו.

ברכיבה נעבוד עם מאד וואטים ומד קאדנס *.

מד וואטים יסייע לנו לפדל בצורה יעילה לאורך כל התחרות ומד הקאדנס ( *קאדנס הוא מושג הלקוח מעולם רכיבת אופניים הוא מציג את קצב דיווש רוכב האופניים על פי מספר הסיבובים בדקה (סל"ד)). יסייע לנו להבין האם אנו עובדים בהילוך כבד מידי.

בריצה יחזור איש הברזל לעבוד עפ"י דופק מטרה ולא יחרוג ממנו.

כל נושא התזונה יהיה מנוהל.

כמות הקלוריות שיכניס המתאמן לגופו, כמה ליטר נוזלים יטול וכיוצא בזה.

מה הפלא שכשבוחנים עסקים שקרסו מגלים שבעליהם לא ניהלו תקציב מסודר, לא שלטו בנתונים בסיסיים כמו- המודל העסקי, הרווח הגולמי, או התפעולי.

בשנת 2015 השתתפתי בסמינר שנמשך כחודש, באורנג' קאונטי ארה"ב ובו פגשתי את איש השיווק של חברת טויוטה העולמית.

לא אשכח משפט שאמר לנו:

"אני מאמין באלוהים.

אני מאמין באלוהים.

אני מאמין באלוהים

אבל בניהול עסק אני מאמין קודם בניהול קפדני של נתונים".

ניהול עסק מצליח מחייב ניהול נתונים קפדני ומסודר.

לא בכדי נאמר- "אלוהים נמצא בפרטים הקטנים".

כי אנשי ברזל מבינים שנצחונם מצוי ביכולתם שלהם עפ"י נתונים ולא רק עפ"י תחושות בטן.

עקרון שמיני- פוקוס

האם נראה לך שיש מצב שמתאמן מחליט לעשות תחרות איש ברזל ללא תוכנית אימונים מפורטת?

האם קיים סיכוי שמתאמן קם בבוקרו של יום, ניגש למגרש האימונים ואינו יודע בדיוק, אבל בדיוק, איזה אימון הוא הולך לעשות ובאיזה תחום?

אנשי ברזל עובדים עפ"י מערכת אימונים מדוייקת וקפדנית הכוללת אימוני שחייה, רכיבה וריצה, אימוני חיזוק, אימוני גמישות ולעיתים גם אימונים מנטאליים.

אז איך ייתכן שיש בעלי עסקים שקמים בבוקר ולא יודעים-

מה המטרה שהם הולכים להשיג באותו יום?

בעלי עסקים מצליחים, הם אנשים ממוקדים.

הם ממוקדים בתחומים שעליהם לחזק על מנת לעמוד ביעדים שלהם.

הם ממוקדים במטרות וביעדים האישיים שלהם ברמת היומיום, ברמת השבוע והחודש.

כי אנשי ברזל ממוקדים בתוכנית העבודה שלהם.

עקרון שמיני- אנרגיה.

ראיתם פעם את פרצופו של איש הברזל על קו הזינוק?

כמעט בכל המקרים הוא יהיה מתוח כקפיץ, כאריה, המחכה לשעוט החוצה לעבר הטרף שלו.

הכניסה למים בטריאתלון נקראת "המכבסה" בשל המכות, והעומס בידיים שנכנסות בכל האנרגיה והעוצמה למים וחותרות קדימה ויוצרות קצף אדיר של אנרגיה.

איזה אנרגיה יש לאיש ברזל בק"מ ה 135 ברכיבה, או ה 28 בריצה?

אם יאמר לעצמו משפטים, כמו- "אין לי כוח", "אני עייף" הרי שאין סיכוי שישרוד את התופת.

אין בעל עסק מצליח שאינו מגיע עם אנרגיה אדירה לעבודה.

בעל עסק מצליח, מאמין במה שהוא עשה.

מאמין שהמוצרים שלו והשירותים שלו נותנים מענה אמיתי וחווית לקוח נהדרת ולכן פועל באנרגיה גבוהה.

כי אנשי ברזל פועלים באנרגיה גבוהה.

איש ברזל יודע שהוא איש ברזל. בעל עסק מצליח יודע שהוא בעל עסק מצליח.

זה לא קשור לתוצאות.

התחרות באסטוניה התקיימה בתנאים לא פשוטים. גשמים חזקים, רוחות עזות במהירות של 50 קמ"ש.

רבים מהמתחרים סבלו מהיפוטרמיה, חלקם החליקו ונפלו, אני מכיר אשת ברזל שאפילו איבדה את הכרתה.

אבל הם חזרו וסיימו את התחרות כמו… אנשי ברזל.

כי איש ברזל יודע שהוא כזה.

הוא יודע שלא משנה כמה מכות הוא יחטוף בדרך, הוא יקום פעם אחר פעם, עד שיגיע אל קו הסיום.

דונאל טראמפ הפסיד למעלה ממליארד דולר במהלך חייו.

זה לא מנע ממנו להמשיך, להאבק ולצמוח מחדש.

תומס אדיסון נכשל למעלה מ-900 פעמים עד שהמציא את נורת החשמל.

סטיב ג'ובס, הקים את חברת אפל ופוטר בתחילת הדרך מהחברה שהוא עצמו הקים.

מייקל ג'ורדן, הכדורסלן הגדול מכולם, הודח מקבוצת הכדורסל בבית הספר שבו הוא למד.

כל אלה התגברו על הקשיים וניצחו

למה?

כי לא משנה מה הם חוו,

לא משנה מה טענה הסביבה

הם ידעו שהם…. אנשי ברזל.

4 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page