לטריאתלטים מתחילים יש המון שאלות רלוונטיות. העובדה שבתחום הטריאתלון יש שלושה ענפים שונים: שחייה, רכיבה וריצה והדבר דורש תרגול ורכישת ציוד רב, מביאה איתה אין ספור שאלות בנוגע לאופן האימונים, סוג הציוד שיש לרכוש והתקציב שיש להשקיע.
במאמר הזה אנסה לענות על אחת השאלות הפופולאריות בקרב טריאתלטים מתחילים והיא –
איך בוחרים אופני כביש כניסה לעולם הטריאתלון.
עולם אופני הכביש, בדומה לעולם הרכב מכיל יצרנים רבים, עם מגוון עצום של אופניים זולים ויקרים יותר.
העולם הזה מתקדם כל הזמן ומביא איתו שינויים.
לפני שנים רבות היה המעבר מאופני אלומיניום לאופני קרבון, לאחר מכן למעבירי הילוכים אלקטרוניים ובשנים האחרונות מעבר לגלגלי דיסק.
אז מה צריך לדעת לפני שרוכשים בפעם הראשונה אופניים?
סוגי אופניים-
יש סוגי אופניים שונים. אופני שטח (האופניים עם הגלגל "הרחב"), אופניים עירוניות (אופניים עם כידון מורם ש"כל הנשים היפות בתל אביב" רוכבות עליהן), אופני כביש (האופניים עם הגלגל הצר) ואופני נג"ש- אופני כביש עם תנוחה אווירודינמית חדה.
מה התקציב שלכם-
השאלה הראשונה שצריך לשאול טריאתלט מתחיל היא – מה התקציב שלו? שימו לב מדובר בתקציב אופניים שעליו חשוב לקחת בחשבון תקציב של ציוד נוסף כגון:
קסדה, ביגוד, משאבה, נעלי רכיבה, משקפי שמש, ציוד לתיקון אופניים, טיפולים ולפעמים אף טריינר.
ולעלות הזאת יש להוסיף תקציב של שאר העלויות בעולם הטריאתלון כגון:
ציוד שחייה, ציוד ריצה, עלות קבוצת טריאתלון / מאמן טריאתלון עלות קנטרי ועוד.
התקציב ינוע בין 2000 ש"ח סכום מינימלי לאופניים יד שניה ישנות ועד ל 15,000 ש"ח לאופניים יד שניה חדשות וטובות ובאופניים חדשות החל מ 8,000 ש"ח ועד 50,000 ש"ח תלוי בחברה, מהערכות, הגלגלים ועוד.
ההמלצה שלי היא להיכנס לעולם הטריאתלון בהשקעה של כ 5000 ש"ח לאופני כניסה יד שניה או בהשקעה של כ 10,000 ש"ח לאופני כניסה יד ראשונה.
אופניים זולות יותר יגררו לרוב צורך בטיפולים ותיקונים (שיעלו לא מעט כסף) ומצד שני אופניים יקרות יותר עלולות להתגלות כהשקעה מיותרת אם תגלו אחרי שנה שאין לכם את הזמן הנדרש, או התשוקה לתחום.
היכן נמצא אופניים?
אופניים יד שניה נמצא בלוחות יד שנייה ובחנויות אופניים שונות בהן רוכשים של אופניים חדשים השאירו את האופניים הישנות שלהם כחלק מהעסקה שעשו.
צריך להיזהר מעסקאות מפתות מידי. ייתכן ומדובר באופניים שעברו תאונה ואז הדבר יסכן את שלומכם.
בכל מקרה של רכישת אופניים יד שניה אני מציע לקחת אותן למכונאי שיעבור עליהם ויחווה את דעתו לגבי טיפולים נדרשים ולגבי העלות המוערכת. (אל תאמרו למכונאי לפני הטיפול כמה כסף רוצים מכם). מוכר שלא מוכן שתיקחו את האופניים לבדיקה, אל תסכימו לרכוש ממנו את האופניים.
אופניים יד ראשונה נמצא בחנויות השונות. אני ממליץ בחום על רשת רוזן מינץ שיש לה מגוון רחב של אופניים ובפריסה ארצית.
מה לבדוק באופניים?
הדבר הראשון שנבדוק זה את המידה שלכם. מידת שילדת האופניים נגזרת מהגובה שלכם ומאורך הרגליים שלכם. אני מציע לפנות למאמן שלכם או למכוון אופניים (אני שמח להמליץ על אסף ורניק שמתאים אופניים במדיקס תל אביב)שיאמר לכם איזה מידה נכונה עבורכם.
בנושא יש כמה כללי אצבע למשל : מי שגובהו כ 173 ירכב על אופניים במידה 52-54 לרוב.
שנית נבדוק את מצב השילדה. אני חוזר ומדגיש תנו לאיש מקצוע לבדוק את הנושא. פעמים רבות סדק בשילדה לא ייראה בעין לא מקצועית. אופניים שהשילדה שלהן נפגעה הן אופניים שאסור לרכוב עליהן.
הדבר השני שצריך לבדוק זה סוג השילדה. כיום כמעט כל השלדות עשויות מקרבון מלא ועדיין רצוי לבדוק כי האופניים שאתם מעוניינים לרכוש אינן כה ישנות עד שהן עשויות משילוב של אלומיניום וקרבון.
הדבר השלישי שנבדוק זה את מערכת העברת ההילוכים. יש מערכות בסיסיות כמו שימאנו 105 או ערכות טובות יותר כמו אולטגרה. סוג המערכת משפיע על עלות האופניים.
הדבר הרביעי שנבדוק זה את הגלגלים. יש גלגלים פשוטים ויש גלגלים עם פרופיל עמוק. פרופיל עמוק זה גלגל שיש לחלק ממנו מכוסה ברוחב שונה. ככל שהפרופיל עמוק יותר כך הגלגלים יהיו מהירים יותר. משקל הגלגלים משפיע גם הוא על עלותם.
זה כמו לבחור בין מזדה לטויוטה.
בסופו של דבר בהרבה מקרים לבחור אופניים זה כמו להחליט איזה רכב לקנות- מזדה, טויוטה או יונדאי. אין הבדל עצום ומה שיקבע זה המחיר או על איזה רכב נוח לי יותר לנהוג.
לכן חשוב מאד לרכוב על האופניים ולהרגיש שהן נוחות לכם. מניסיוני רכבתי על מספר דגמים של מספר חברות והדגם שאיתו אני מרגיש הכי טוב זה BMC ולכן אני ממליץ עליו, אך בסופו של דבר כל רוכב צריך לבדוק מה נוח ביותר עבורו.
מה עושים לאחר שבחרנו אופניים:
מתאימים קליטים לפדלים, הולכים למודד אופניים שיעשה לכם התאמות, רוכשים ציוד למדידה שונה כמו – מד וואטים, מד קאדנס ומהירות.
ולסיום
אם התקציב שלכם רזה – נסו למצוא אופניי קרבון תקינות חדשות ככל האפשר במידה שלכם ושהן נוחות לכם.
לאחר תקופה של צבירת ניסיון והתקדמות תוכלו לשדרג את האופניים לאופניים חדשות יותר.
Comments