top of page
  • ערן שומרון

מדוע ריצה היא דבר כל כך עוצמתי?

טרנד הריצה התפשט ב 15 השנים האחרונות כאש בשדה קוצים.

בכל רחבי הארץ ניתן לראות יותר ויותר קבוצות ריצה. מספר הרצים המשתתפים במרתונים שונים בעולם גדלה משנה לשנה ועומדת על מאות רבות של משתתפים מישראל במרתונים רבים ברחבי העולם.


גם בעולם ניתן להבחין במגמה הזאת. יותר ויותר מועדוני ריצה צצים והשתתפות בריצת מרתון שבעבר נחשבה לנחלתם של מעטים הפכה לדבר שבשגרה עבור רבים.


קבוצת הריצה שלנו המתאמנת בפארק הירקון בתל אביב הינה גדולה ובולטת, אך מסביבנו ניתן לראות קבוצות ריצה נוספות, באותם ימים, באותן שעות באותו מתחם.


עולה השאלה מדוע הפכה הריצה לדבר כה עוצמתי.


אני מבקש להציג במאמר זה מספר סיבות:

יתרונות פיזיים:

הריצה הינה פעילות אירובית אשר מספקת יתרונות בריאותיים פיזיים רבים, כגון בריאות לב וכלי דם, שמירה על משקל תקין, חיזוק שלד העצמות וחיזוק השרירים. הריצה מסייעת בשמירה על גמישות הגוף ועל היכולת של האדם להמשיך ולהיות נייד גם בגילאים מתבגרים.

יתרונות מנטליים:

לריצה ישנה השפעה רבה על בריאות הנפש, הפחתת מתח, חרדה ודיכאון ושיפור מצב הרוח וההערכה העצמית. ידוע כי במהלך הריצה מופרשים הורמונים כגון: דופמין ואנדרופין המעלים בצורה דרמטית את מצב הרוח של הרץ.


נוחות ונגישות:

אין ענף ספורט נגיש יותר לפעילות כמו הריצה. היא אינה דורשת ציוד או מתקנים מיוחדים, מה שהופך אותה לצורה נוחה ונגישה של פעילות גופנית לאנשים בכל הגילאים והיכולות. ניתן לצאת מהבית ולרוץ בשטח אורבני וניתן לרוץ בשדות או בחוף הים. ניתן לשלב אימונים נהדרים במסלולי שטח, רווי עליות או אימוני איכות באזורים מישוריים.


תחושת הישג:

ריצה יכולה לספק תחושה של הישג והתקדמות, כאשר אנשים רואים את זמן הריצה והמרחק שלהם גדלים ומשתפרים עם הזמן. למעשה מדובר באפשרות הכי מעשית ופשוטה להראות לאנשים עד כמה תוכנית מדויקת, משמעת והתמדה יכולים להביא לתוצאות ושינוי מהיר. מאמנים מנטליים רבים משתמשים בריצה כמנוף ליצירת מוטיבציה וכקרקע פוריה ליצירת ערכים של מצויינות.


קשרים חברתיים:

יש הטוענים כי הריצה בקבוצות ריצה דומה לריקודי עם של פעם. איני מסכים לכך, לפחות לא בקבוצת הריצה שלנו בה מתאמנים זוגות נשואים רבים, אבל אין ספק שהריצה מהווה גשר בין אנשים ומייצרת תחושת שייכות ומעגלים חברתיים נוספים.

אימון בקבוצת ריצה מייצר תחושה של קהילה, השתתפות באירועי ריצה, כגון מרתונים או מרוצים מוסיפה אף היא לתחושה המחוברות הזאת.


ריצה מוסיפה שנות חיים:

יש מחקרים המעידים כי ריצה עשויה להאריך את ימי הרץ. ריצה, יכולה להפחית באופן משמעותי את הסיכון למוות מוקדם ולשפר את תוחלת החיים הכוללת. לדוגמה, מחקר שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology מצא כי ריצה במשך 5-10 דקות בלבד ביום במהירויות איטיות הייתה קשורה לסיכון מופחת למוות בטרם עת בהשוואה לאלה שבילו את רוב זמנם בישיבה. מחקר אחר מצא כי ריצה של 10 ק"מ בשבוע בלבד קשורה לעלייה של 3 שנים בתוחלת החיים.


אמנם לא ניתן לקבוע את מספר השנים המדויק שריצה תוסיף לחיינו, אך ברור שלפעילות גופנית סדירה, כולל ריצה, יכולה להיות השפעה משמעותית על הבריאות והרווחה הכללית ויכולה לעזור לשפר את תוחלת החיים.


אלה הן רק כמה דוגמאות מדוע ריצה יכולה להיחשב לענף ספורט כה עוצמתי, בין אם אתם רצים למען בריאות משופרת, תחושת הישג אישי, או למען יצירת קשרים עם אחרים, לריצה יכולה להיות השפעה משמעותית על הרווחה הכללית של חייכם.





218 צפיות0 תגובות
bottom of page